De drie dingen die we kunnen leren van Ross

 In Communicatie
In de Amerikaanse hit-serie Friends wil Ross zich optimaal voorbereiden op het geven van zijn eerste hoorcollege aan New York University. Een super belangrijk moment, dus hij test zijn presentatie eerst op zijn vrienden. Wat kunnen we vervolgens leren van onderstaand moment?

Te veel voorbereiding

Dertig kaartjes heeft Ross in zijn hand, met volledig uitgeschreven teksten (want stel je toch eens voor dat je iets zou vergeten!). Vanaf zijn hulpmiddel leest hij zijn presentatie monotoon voor.
Dat hij goed voorbereid is kunnen we zien, maar als expert in zijn vakgebied zou Ross met een aantal steekwoorden ook zijn verhaal moeten kunnen vertellen. En als hij iets vergeet? Dan heeft de zaal dat niet door en kan hij er bij het volgende college op terugkomen!

Trucjes werken niet

De eerste tip van zijn vrienden is om oogcontact te maken. Ross past het gelijk toe en kijkt robot-achtig iedereen aan. Geen écht contact, maar een aangeleerd trucje. Dat hebben zijn vrienden dan ook direct door.
Het loskomen van zijn uitgeschreven verhaal blijkt moeilijker voor Ross dan verwacht. Als hij écht oogcontact zou maken en vanuit dat punt zijn verhaal met zijn vrienden deelt (en af en toe naar zijn steekwoorden kijkt), zal zijn verhaal een stuk levendiger worden en beter overkomen!

Visual Aids

De laatste tip komt van Joey. “Weet je wat echt een goed visueel hulpmiddel is? Naakte vrouwen!”
Veel sprekers kiezen ervoor om veel aandacht te steken in hun Powerpoint, Keynote of Prezi. Schitterende slides die de aandacht vaak wegnemen van waar het om gaat: jij en je verhaal. Stop die tijd in het terugbrengen van je verhaal naar de kern, het vertellen van je verhaal uit je hart en het maken van een échte connectie met je publiek!
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Geef een reactie