Hoe ik mijn training voorbereid!
Bij het geven van een nieuwe training maak ik natuurlijk een nieuwe trainingsopzet. Maar dat is niet genoeg. Wat komt er allemaal nog meer kijken bij de voorbereiding van een training?
De voorbereiding van een training begint al tijdens het gesprek met de opdrachtgever. Je bespreekt natuurlijk het doel van de training, het ‘waarom’. Daarnaast zijn de praktische afspraken ook net zo belangrijk. Hoeveel mensen nemen deel aan de training? Waar vindt de training plaats? Is er een digibord of een beamer? Wat is de standaard opstelling van de ruimte en kan dit ook verschoven worden? Hoeveel tijd heb ik? Welke materialen zijn er?
Juist het afspreken en doornemen van die praktische zaken zorgen voor een goede voorbereiding. Hierdoor hoef je daar namelijk niet meer aan te denken en ligt je focus vooral op je doel en de weg ernaartoe om het doel te behalen.
Doel behalen; hoe dan?
Er zijn honderd verschillende theorieën van deskundigen die jou vertellen/leren hoe je je training in elkaar zet en met name hoe je je doel bereikt. Voor mij werkt het vooral heel goed om te kijken welke stappen er gezet moeten worden om naar het uiteindelijke ‘kunnen/snappen/weten’ te komen. Ik vraag mezelf af welke losse stappen ervoor zorgen dat het een geheel wordt. Ik knip het doel in subdoelen.
Werkvormen
Wanneer de subdoelen duidelijk voor me zijn, kijk ik welke werkvormen ik uit mijn spreekwoordelijke rugzak kan halen. Hoe creëer ik die werkvorm zodat men het kleine onderdeel van het grote geheel leert/snapt/weet? Deze stap in de voorbereiding vind ik altijd het lastigst, want hoe weet ik nu of het werkt?
Gewoon doen!
Hoe vaker ik een bepaalde werkvorm inzet, hoe makkelijker het wordt om de inschatting te maken of dit daadwerkelijk een goede is. Maar soms komt het voor dat ik een nieuwe werkvorm in moet zetten. Altijd spannend, want je weet van tevoren niet precies hoe dit in de praktijk gaat. Mijn ervaring is dan: gewoon doen. En nog belangrijker: reflecteer! Kijk kritisch terug op de werkvormen. Zorgen die werkvormen er daadwerkelijk voor dat de deelnemers leren wat ze moeten leren?
Inleiding
Naast het bepalen van de subdoelen en vorm waarin het behaald wordt, is het ook van belang om een goede inleiding te kiezen voor je training. Een goede inleiding kan de deelnemers enthousiaster maken, motiveren, prikkelen, nieuwsgierig maken, etc. En dat is wat ik wil! Ik besteed er daarom veel tijd aan om ervoor te zorgen dat deze inleiding doet wat hij moet doen.
Knaller
Vaak besteed ik net iets te weinig aandacht aan een goede afsluiting van mijn training. Ik wil dat de afsluiting een knaller is en alle subdoelen samenpakt om te checken of het algehele doel behaald is. Dat vind ik soms lastig. Ik wil dat de deelnemers de training uitlopen met een gevoel van WAUW, hier heb ik veel geleerd en dit was vet! Wanneer ik geen sterke afsluiter heb, is dat complete gevoel een heel stuk minder of zelfs helemaal weg. Daarom is het in mijn ogen belangrijk om met een knaller af te sluiten.
Heb jij misschien tips voor een goede afsluiting van een training? Of zou jij je voorbereiding compleet anders aanpakken? Laat het weten!