Wat elke deelnemer nodig heeft

 In Ervaring

Een voormalig stagebegeleider zei ooit tegen mij: ‘Het maakt niet uit met welke doelgroep je ervaring hebt. Elk mens heeft hetzelfde nodig in de begeleiding.’ Als trainer valt het mij elke keer weer op dat zij gelijk heeft. Ik heb veel trainingen gegeven aan jongeren en train tegenwoordig meer volwassenen of gemixte groepen van 18 tot 88 jaar. In deze blog lees je wat elke deelnemer, ongeacht leeftijd/sekse/afkomst/enz., van jou nodig heeft.

Gezien worden

Je staat voor een groep. In deze groep zitten allemaal individuen. Elk individu wil zich gezien voelen. Zowel de stille aanwezige, als degene die er regelmatig doorheen praat, als degene met vele vragen. Niemand zal het letterlijk zeggen en iedereen voelt het op het moment dat jij hem of haar wel of niet ziet. Het is zoeken naar een balans. Elk individu zien, iedereen aandacht geven op de manier die bij hem of haar past.

Aandachtspunten

– Als je iemand ‘over het hoofd ziet’, dan is de kans groot dat diegene afhaakt.
– Als je iemand die graag meer op de achtergrond is teveel aandacht geeft, dan gaat diegene zich onveilig voelen.

Duidelijkheid

Mensen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Ze willen weten wat er van hen wordt verwacht en wat ze van jou kunnen verwachten. Wat zijn de (ongeschreven) regels? Wat is de grens van de trainer? Moet ik deze opdracht individueel maken of mag ik overleggen? Zorg ervoor dat de kaders voor iedereen helder zijn.

Aandachtspunten

– Spreek deelnemers aan op ongewenst gedrag en beloon gewenst gedrag.
– Loop rond tijdens het uitvoeren van een opdracht. Op deze manier zie je waar deelnemers tegenaan lopen, welke vragen ze hebben en of de deelnemers er op de juiste manier mee bezig zijn. Deelnemers stellen hun vraag niet altijd plenair, maar durven dat wel te doen als je langsloopt.
– Zorg ervoor dat de groepsregels helder zijn. Lees hier meer over in de blog ‘Regels zijn niet alleen voor kleuters’.

Uitdaging

Een van de redenen dat mensen met tegenzin naar een training gaan, is dat ze verwachten er niks aan te hebben. Tijdverspilling! Mensen willen zich graag ontwikkelen, ze willen iets leren. Dat maakt de training nuttig voor hen. Daag mensen uit. Zorg ervoor dat ze iets gaan doen wat ze niet hadden verwacht, prikkel ze met leuke verhalen en voorbeelden, laat ze iets doen wat ze nooit eerder hebben gedaan.

Aandachtspunten

– Ook hierbij is het zoeken naar een balans, die past bij de groep en het individu. Teveel uitdaging zorgt ervoor dat mensen dichtklappen. Bij te weinig uitdaging haken deelnemers af.
– Verwerk alle voorkeursleerstijlen in je training. De ene keer geef je meer theorie, de andere keer krijgen de deelnemers een creatieve opdracht. Zo kun je over de gehele training verspreid elke deelnemer aanspreken.

Interventies

Je ervaring met de ene doelgroep kun je dus meenemen als je training geeft aan een andere doelgroep. Als ik training geef aan jongeren en het wordt niet stil op een moment waarbij ik duidelijk aan heb gegeven dat ik de aandacht wil hebben om uitleg te geven, dan wacht ik net zo lang tot het helemaal stil is. Ik sta/zit op één plek en blijf in de groep rondkijken. Bij een groep met volwassenen doe ik precies hetzelfde. En wat voor reactie krijg ik daarop? Dezelfde als bij jongeren. Een aantal mensen worden stil, dan raakt iemand geërgerd en zegt tegen mij: ‘Begin nou…’ Waarop ik rustig reageer: ‘Ik wacht tot het helemaal stil is.’ Vervolgens gaan deelnemers elkaar aanspreken en uiteindelijk is het stil. Een groep jongelui of een groep ouderen: mijn interventies zijn hetzelfde.

Waarin ben jij goed: elke deelnemer zien, duidelijkheid geven en/of voor de juiste uitdaging zorgen?

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie