Hoe om te gaan met vragen van de groep?

 In Ervaring

Laatst gaf ik een training in het gedwongen kader. Alle deelnemers waren alleen aanwezig, omdat ze aan bepaalde voorwaarden moesten voldoen. Iedereen had een hoop vragen over de wet- en regelgeving met betrekking tot hun eigen situatie. Ik wist dat ik op bijna elke vraag later op de dag antwoord zou gaan geven. Dit had als gevolg dat ik in het eerste uur tientallen keren heb gezegd: ‘Daar kom ik later op terug.’ Soms was het een kort antwoord en dan gaf ik deze ook. De onrust bij de deelnemers bleef, want ze wilden hun vragen onthouden. Niet handig dus. Sindsdien pak ik het anders aan. In deze blog lees je hoe je om kunt gaan met vragen van deelnemers.

Parkeerflap

De oplossing die ik heb gevonden kende ik al, maar gebruikte ik op een minder efficiënte manier. Meerdere collega’s hadden mij al geadviseerd: ‘Maak gebruik van een parkeerflap.’ Wat is de parkeerflap? Dit is een flip-overblad, waarop ik alle vragen van de deelnemers noteer. In plaats van te zeggen ‘daar kom ik later op terug’, schrijf ik de vraag van de deelnemer op. Ik leg uit dat ik begrijp dat er veel vragen zijn en dat ik ervoor ga zorgen dat deze allemaal beantwoord zullen worden. Vervolgens schrijf ik elke inhoudelijke vraag die wordt gesteld op de parkeerflap op. Zo hoeven de deelnemers hun vraag niet te onthouden, worden er geen dubbele vragen gesteld en kan ik op een logisch moment van de training de vragen beantwoorden. Voor elke vraag die beantwoord is, zet ik een krul of vinkje. Aan het eind van de dag check ik met de groep of alle vragen beantwoord zijn. Zo niet, dan besteed ik alsnog tijd aan het geven van antwoorden of verschuif ik in overleg met de groep de vraag naar de volgende trainingsdag.

Help! Ik weet het antwoord niet

Vaak denken trainers dat ze alles moeten weten. Maar nee. Wij zijn ook mensen en we zijn niet alwetend. Hoe ik omga met vragen waarop ik het antwoord niet weet:

  • Ik kaats de vraag terug naar de groep. Dit doe ik overigens met de meeste vragen, ook als ik het antwoord wel weet. Met z’n allen weten we immers meer dan ik in m’n uppie.
  • Ik geef aan dat ik het antwoord niet weet. Vervolgens kom ik met een voorstel. Mocht ik het van belang vinden voor de groep, de training of voor mezelf dat ik het antwoord weet, dan schrijf ik de vraag op de parkeerflap, geef ik aan het uit te zoeken en kom ik later op de vraag terug. Een andere optie is dat ik de deelnemer of de groep direct zelf laat onderzoeken wat het antwoord is, of ik adviseer de deelnemer om na de training op zoek te gaan naar het antwoord. Als ik iemand op weg kan helpen door bijvoorbeeld een website als tip te geven, dan doe ik dat.

 

Persoonlijke vragen: wel of niet beantwoorden?

Naast inhoudelijke vragen komen deelnemers soms ook met persoonlijke vragen: Waar woon je? Heb je kinderen? Wat voor opleiding heb je gedaan? Ik vind het belangrijk dat deelnemers op hun gemak zijn bij mij. Qua antwoorden ben ik overwegend open. Het ligt aan de (doel)groep hoeveel ik over mezelf vertel. De ene keer vertel ik in welke woonplaats ik woon, maar soms zeg ik alleen uit welke regio ik kom. Ik ben altijd eerlijk, maar als ik geen antwoord wil geven dan doe ik dat ook niet. Een vaag of half antwoord geven of zelf een vraag stellen, zijn manieren om op een vriendelijke manier een vraag te omzeilen. Een andere optie is om eerlijk te zeggen ‘daar geef ik geen antwoord op’. Zelf maak ik zelden gebruik van een dergelijke zin, omdat een deelnemer het als afstandelijk op kan vatten en dan zelf ook meer gesloten kan worden. Wat ik wel altijd doe, is persoonlijke voorbeelden verwerken in de training. Daarbij bepaal ik zelf wat ik wel en niet laat zien over wie ik ben en wat ik doe.

Uiteindelijk ben ik altijd blij met vragen uit de groep. Het geeft aan dat ze interesse hebben in het onderwerp van de training of in mij als trainer. Ook weet ik dan wat er speelt. Als iemand onrustig is en vraagt wanneer we pauze hebben, ben ik blij dat deze persoon om duidelijkheid vraagt. Enerzijds weet ik dat diegene behoefte heeft aan pauze en anderzijds ook dat ik dergelijke kaders nog meer naar de groep mag communiceren.

Hoe ga jij om met vragen uit de groep? We lezen je tip(s) graag!

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie