Bang voor energizers!

 In Werkvormen

Vorige week zat ik samen met mijn collega-trainer om wat trainingen te evalueren. Deze collega en ik geven trainingen in het middelbaar onderwijs, aan eerste- of tweedejaars van het VMBO. Deze trainingen duren in totaal 3 uur met daarin veel afwisselende werkvormen.

Betrokkenheid

Mijn collega zet vaak energizers in tijdens deze trainingen. Het werkt volgens haar fantastisch om de groep weer meer betrokken te maken. Ik moest haar tot mijn spijt vertellen dat ik bij de trainingen aan deze doelgroep nooit energizers inzet!

Controle

Ik denk dat het in mijn geval een bepaalde angst is om de controle over de groep te verliezen. Ik vind deze doelgroep vaak ietsje drukker. Dat is niet erg natuurlijk, maar soms moet je daar wel iets mee doen. In het geval van een energizer ben ik bang dat het de groep juist nog drukker maakt en het daardoor verkeerde energie geeft. Anderzijds geeft het de jongeren wel de ruimte om even druk te mogen zijn en zich te kunnen uiten. Wellicht dat ze zich daarna weer kunnen herpakken.
Ook denk ik weleens aan het inzetten van een de-energizer in de hoop dat het de energie afneemt en de focus doet toenemen. Ik vind het lastig om in te schatten wat het resultaat daarvan zal zijn.

Toevoegen

Beide opties heb ik nog niet geprobeerd bij dit soort trainingen. Wel bij trainingen aan studenten van de universiteit of aan werknemers van bedrijven. Hier zet ik vaak energizers in met een andere reden. Dan wil ik ze weer even wakker schudden, uit de comfortzone trekken of ze vanuit een andere leerstijl aanspreken. En dan graag met een energizer die inhoudelijk iets toevoegt.

Comfortzone

Ik denk dat ik binnenkort uit mijn eigen comfortzone moet komen en gewoon eens moet kijken of een (de-)energizer werkt bij een groep uit het voortgezet onderwijs. De vraag of ik de controle over de groep daadwerkelijk verlies, zal dan snel beantwoord worden. Natuurlijk ben ik ook erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

 

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie