Alles of niets: De Staande Ovatie!

 In Ervaring, Werkvormen

Iedere twee weken publiceren wij een artikeltje van de Werkvormen Carrousel! Een trainer schrijft over zijn leukste, spannendste of gekste werkvorm en nomineert daarbij iemand die de volgende is om te gaan schrijven voor deze Werkvormen Carrousel! Deze week was het de beurt aan Rudy van Beurden. Hij schreef zijn artikel over een van zijn favoriete werkvormen..

Er zijn weinig energizers die meer impact hebben op het boosten van de vibe van een groot publiek dan de Staande Ovatie. Met meer dan tien jaar ervaring in het begeleiden en hosten van heel uiteenlopende groepen, staat de Staande Ovatie nog altijd in mijn top-3 van energieknallers voor het wakker schudden én oppeppen van een groot publiek. Doordat deze energizer nog redelijk onbekend is bij het grote publiek, creëer je er als host echt een wow-factor bij je publiek. Je dient wel een flinke dosis lef aan boord te hebben, want het aankondigen en uitvoeren van de energizer kan heel spannend zijn.

Wow, this is it! was precies wat ik zelf dacht, toen ik in maart 2013 als deelnemer meedeed aan een interactieve dag voor young professionals. Net als 200 anderen om me heen voelde ik tijdens de eerste Staande Ovatie van mijn leven de golf van onvervalste positieve energie. Precies hét ingrediënt waar we allemaal naar hunkeren. Met mijn focus op positiveren (check mijn TEDx talk) moest en zou ik deze energizer ook toevoegen aan mijn professionele rugzak.

Het was trainer Arnout Visscher die zijn impactvolle energizer toen introduceerde. Hij liet ons een basic IKEA-krukje zien en nodigde het publiek uit om naar voren te sprinten en op het krukje te gaan staan. Uiteraard dacht de meerderheid HELL NO, dit ga ik écht niet doen! Gelukkig zaten er (net als altijd) een paar dare devils in de zaal die er juist wel vol voor gingen. Één deelneemster was het snelst, ze rende naar voren en stapte op het krukje dat recht voor het publiek was neergezet. Het gevolg was een daverende Staande Ovatie, gegeven door de rest van het publiek. Staand op onze benen, vol overgave, ontving ze van ons applaus en luid gejoel. Puur voor het simpele feit dat zij op de kruk was gaan staan. Arms wide open. Het effect op haar én de zaal was enorm en het was rationeel niet volledig te bevatten. Deze energizer doet veel met je buikgevoel. Met jouw persoonlijke kern. Zowel voor de ontvanger als voor de rest van de zaal die het applaus produceert. En daar kunnen we met ons hoofd niet helemaal bij.

Over het algemeen ervaren alleen topartiesten, -sprekers en -sporters staande ovaties. Voor doorsnee Nederlanders is het ongewoon. Juist door een deelnemer zo’n unieke ervaring te bieden, creëer je ter plekke een herinnering die ze niet snel vergeten én maak je hen bewust van het woud van onontdekte mogelijkheden om hen heen. Zo creëer je een wereld van verschil voor hen. Klinkt misschien wat hoogdravend, I know, maar sommige personen die de Staande Ovatie hebben ervaren, melden maanden na het applaus de vibe nóg te kunnen voelen als ze er simpelweg aan terugdenken. Bijzonder toch! Volgens mij komt dit grotendeels door de uniciteit en omdat we dagelijks vooral gefocust zijn op onze ratio. We denken continu. Als je dan zo’n impactvolle ervaring van 10 seconden applaus voelt, slaat je onderbewustzijn dit op als heel bijzonder en uniek. Je kunt gewoon niets anders dan glimlachen als je eraan terug denkt.

Get your act together

Net als met de meeste energizers, moet je als trainer of dagvoorzitter goed weten hoe en wanneer je een specifieke energizer inzet. Vooral bij deze Staande Ovatie is het alles of niets: Als je de groep niet meekrijgt, ben je verder van huis dan voordat je de energizer introduceerde. Als je wél raak schiet, kun je daarna alle kanten op met je publiek omdat ze klaarwakker en volledig verbonden zijn met het programma en de vibe van de groep. Mijn ervaring is keer op keer dat de vorm, hoe je je programma uitvoert, minstens zo belangrijk is als de inhoud, wat je daadwerkelijk wilt overbrengen. Geslaagde events bieden én én.

Deelnemers en bezoekers houden van trainers en dagvoorzitters die precies weten wat ze doen. We vinden het prettig als hun programma goed doordacht is en écht aansluit bij ons. Jaren geleden zette ik hem in bij een middag bij Seats2Meet in Eindhoven. Één vrouw was direct verkocht en vroeg me of zij hem ook eens mocht inzetten bij een groep van haar. Uiteraard, want initiatiefnemer Arnout Visscher wil  het met zijn ambassadeurs mogelijk maken dat iedere Nederlander minstens eens in zijn leven een Staande Ovatie ervaart. Daar hebben we dus veel ambassadeurs voor nodig! Weken later kwam ik de vrouw weer tegen en teleurgesteld vertelde ze me dat de energizer in haar groep totaal niet aansloeg. Ze kreeg haar publiek niet mee. Dat is zonde.

Cruciaal is dat je de opbouw van deze energizer begrijpt. En je moet als initiator 110% geloven in de impact, wanneer je het publiek stap voor stap instrueert. Ben overtuigend. Voor twijfel is geen ruimte. We gaan er vol voor. Wij. Allemaal. That’s the vibe! Check het nog maar eens in dit filmpje.

Nu is het natuurlijk mijn beurt om iemand te nomineren voor de Werkvormen Carrousel. Graag wijs ik dan naar Nathan de Groot. Een trainer die vast ook een hele toffe werkvorm kent waarover hij kan schrijven. Nathan; Succes en veel plezier!

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie