Hoe laat je deelnemers taaie theorie eigen maken?
Ik ben iemand die graag training geeft gericht op vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Daarbij maak ik gebruik van ondersteunende theorieën, maar dat hoeft de deelnemer naderhand niet op te kunnen dreunen. Soms is dat echter wel het geval. Dan hebben de deelnemers bepaalde theoretische kennis nodig voor hun vak of om zich verder te ontwikkelen. Op zo’n moment kom ik er niet onderuit: de theorie intensief behandelen.
Hoe kun je theorie op zo’n manier behandelen dat achteraf elke deelnemer het na kan vertellen?
Iedereen heeft verschillende manieren waarop hij/zij het liefst of gemakkelijkst leert. Daarom reik ik meerdere methodes aan. Ik raad je aan om deze allemaal toe te passen, zodat elke deelnemer geprikkeld wordt en de kans heeft om het zich eigen te maken.
Mindmappen
Laat elke deelnemer een mindmap maken over het onderwerp. Een mindmap is een kleurrijk overzicht van de theorie. Hierbij maak je gebruik van kernwoorden en symbolen/tekeningen. Een mindmap maak je altijd op dezelfde manier. Hieronder zie je een mindmap over het maken van een mindmap. Ook kun je hier een filmpje bekijken waarin Jan-Willem van den Brandhof een beknopte uitleg geeft.
Afbeelding: Taalwinkel
Jan-Willem van den Brandhof heeft een boek geschreven over hoe je je hersenen zo efficiënt mogelijk kan benutten. ‘Gebruik je hersens’ is ook als trainer ideaal, want de methodes werken evengoed als werkvorm met groepen. J.W. van de Brandhof schrijft tevens over mindmappen. Hij noemt vijf redenen om mindmapping toe te passen:
1. Je maakt gebruik van meerdere delen in je hersenen.
2. Een mindmap geeft structuur, waardoor je hoofd- en bijzaken onderscheidt.
3. Het is zeer compact en open ended: er kunnen altijd takjes aan worden gekoppeld.
4. Het is leuk om te doen, heel makkelijk en het is een natuurlijke methode om gedachten te ordenen en visualiseren.
5. Het is een bewezen methode: het werkt echt.
Ik ben iemand die niet graag tekent en toch merk ik dat ik veel baat heb bij het maken van mindmaps. Nadat ik er een gemaakt heb, ken ik de leerstof. Zonder naar mijn papier te kijken, kan ik de opgeschreven of getekende kennis terughalen. Enerzijds doordat ik er intensief mee bezig ben geweest, maar ook doordat het beeldend is.
Uit laten spreken/uit laten leggen
De leerpiramide van Bales:
Afbeelding: http://golewe.co-learning.net/hoe- docenten-leren
Dus… laat de deelnemers aan elkaar uitleggen wat zij weten over het onderwerp. Ideaal om na het maken van de mindmap toe te passen: maak viertallen en iedereen vertelt dan over zijn of haar mindmap. Geef daarbij wel de opdracht om daadwerkelijk de inhoud uit te spreken, zodat iemand niet gaat vertellen over hoe diegene de mindmap gemaakt heeft. Een andere optie is door plenair vragen te stellen (zie ook Quiz (laten) maken). Weet iemand het antwoord op je vraag niet? Dan stel je de vraag aan een ander. Vervolgens ga je weer terug naar de deelnemer(s) die het antwoord niet wist(en) en stel je de vraag nogmaals. Nu weet diegene het antwoord wel! En hij of zij kan het dan alsnog uitspreken. Uitspreken zorgt ervoor dat het geleerde nog meer beklijft.
Quiz (laten) maken
Laat de deelnemers met elkaar een quiz maken over de theorie. Dit kan in groepen van 2-4 personen. Daarna mogen ze als quizmaster de quiz leiden. Een quiz maken zorgt ervoor dat je bewust na gaat denken: wat is er belangrijk om te weten? Ook verdiepen de deelnemers zich extra in de stof en bij het maken van andermans quiz nogmaals. Eventueel kun je er een winnaarselement aan toevoegen: welk groepje maakt de beste quiz en wie hebben de meeste antwoorden goed?
Herhalen-herhalen- herhalen
Dit pas je al toe door bovenstaande werkvormen in te zetten. Neem daarnaast de vaktermen zo veel mogelijk in de mond, schrijf ze groot en duidelijk zichtbaar op flip-overs, laat de deelnemers zoveel mogelijk uitspreken en zorg voor een heldere samenvatting op het eind. Deze samenvatting kan mondeling, maar ook op papier. Hang flip-overs op met op elk blad een ander onderdeel van de theorie. Laat elke deelnemer langs de flips lopen en erbij schrijven wat diegene nu over dit onderwerp weet. Laat het daarna plenair nog even voorlezen door een deelnemer.
Welke methode(s) pas jij toe om deelnemers taaie theorie eigen te laten maken?