Vaardigheden Leren? Doen, Doen, Doen!
Hoeveel lessen en ‘trainingen’ worden nog steeds gegeven met een docent voor de groep die kennis overdraagt aan de deelnemers? En hoe vaak is het niet zo dat hierna wordt verwacht dat deelnemers vaardigheden kunnen toepassen of kunnen reflecteren op geleerde kennis?
De taxonomie van Bloom
Volgens de taxonomie van Bloom zijn er verschillende leeractiviteiten en denkactiviteiten te onderscheiden (Krathwohl, 2002). Het is belangrijk om hier op didactisch vlak rekening mee te houden. De taxonomie begint onderaan met de lagere orde denkvaardigheden en gaat omhoog naar hogere orde denkvaardigheden. Elk hogere niveau impliceert beheersing van de lagere niveaus (Anderson en anderen, 2001).
Hoe leer je iemand écht iets aan?
Volgens de taxonomie is het belangrijk dat hoe iets aangeleerd wordt, aangepast dient te worden aan hoe het uiteindelijk toegepast of getoetst gaat worden.
Het model gaat ervan uit dat je de lagere orde vaardigheden nodig hebt en inzet om tot hogere orde denkvaardigheden te komen. Iets begrijpen alleen betekent niet dat je het ook kunt toepassen. Denk maar eens aan het stampen van de naamvallen Duits vroeger. Dat je ze kon onthouden, betekende zeker niet dat je ze ook begreep, laat staan dat je ze kon toepassen in een zin. Als je wilt dat deelnemers bijvoorbeeld leren debatteren, moeten de deelnemers niet alleen onthouden en begrijpen wat debatteren inhoudt, maar moeten zij dit ook toepassen. Zo krijgen ze deze vaardigheid onder de knie en kunnen ze het ook uitvoeren.
Voor vaardigheden die uitgevoerd moeten worden, geldt dan ook tijdens de training: doen, doen, doen!